2023. aasta lõpus käis AKI kontrollkäigul nelja Eesti suurema haigla erakorralise meditsiini osakonna (EMO) ootealal ja registratuuris, eesmärgiga saada aru, kuidas täpsemalt on erakorralise meditsiini osakondades nendel aladel tagatud patsientide kohapealne privaatsus ning millised dokumendid on selle reguleerimiseks koostatud. Eriti huvitas meid just see, kui hästi on EMO-sse pöördujate tervisemured ja isikuandmed kõrvalistele isikutele kosta ning millistel etappidel neist räägitakse. Asjaolude uurimine kestis suuresti edasi veel ka 2024. aastal.
Menetluste tulemusena selgunud heade ja halbade lahenduste põhjal annab AKI järgnevalt mõned soovitused, millele kõik tervishoiuasutused registratuuride ja ootealade juures mõelda võiksid.
- Inimesed võiks ruumis paigutada võimalikult eraldi registratuurist või töötajast, kellele tuleb oma isikuandmeid jagada.
- Võiks kasutada palju heli summutavaid vahendeid, nt erinevad klaasist vaheseinad, helipaneelid, taustamuusika või telekas jms tehnilised lahendused (nt järjekorranumbri väljastamise masin, kus isik saab juba valida pöördumise põhjuse veidi täpsemalt nii, et seda ei pea registratuuris enam küsima).
- Kui esmased töötajad, kellega isik EMO-sse saabudes kokku puutub, ei vaja terviseandmeid või vajavad neid minimaalselt (nt registratuur, klienditeenindus vms), siis võiks isikult küsimusi küsida piisavalt konkreetselt (nt vältides üldisi „mis juhtus“- või „kuidas saan aidata“- küsimusi).
- EMO ootealal/registratuuris töötavaid töötajaid tuleks andmekaitse valdkonnas koolitada.
- Juhistes, kordades vms dokumentatsioonis tuleks proovida töötajate jaoks täpsemalt määratleda konkreetsed küsimused, mida EMO-sse pöördujatelt küsitakse, ja see, kuidas küsida neid nii, et tagatud oleks suurem privaatsus (nt suuliselt küsimise asemel koguda võimalusel andmeid dokumendilt, kontrollida suulisel küsimisel ainult telefoninumbri lõppu; nime alusel kutsumise asemel kutsuda järjekorranumbri alusel; aga ka kuidas suunata isikut lõpetama terviseandmete jagamist enne triaaži jms).
- Ekraanid tuleks keerata nii, et kõrvalised isikud ei näeks nendel kuvatavaid andmeid.
- Kaamerate kasutamisel tuleb veenduda nende vajalikkuses ja konkreetses eesmärgis ning vaadata üle kaamera kasutamise tingimused asutuses, sh säilitustähtajad.
- Paberkandjal isikuandmetega dokumente ei tohiks hoida kõrvalistele isikutele nähtavas ja ligipääsetavas kohas.
- Kommenteerimiseks logi sisse või registreeru