Miks e-pood vajab minu kodust aadressi?

Inspektsioonil on olnud menetlusi e-poodide vastu seoses andmekaitse minimaalsuse põhimõttega.

Mis tahes isikuandmete töötlemiseks peab olema õiguslik alus (nõusolek, leping vms) ja konkreetne õiguspärane eesmärk ning arvestada tuleb muu hulgas minimaalsusega (nii vähe kui võimalik, nii palju kui vajalik).

E-poes võib andmete kogumine toimuda eri eesmärkidel – nt kauba kohaletoimetamiseks, tellimuse haldamiseks, makse sooritamiseks, kliendikonto loomiseks, otseturustuspakkumiste saatmiseks jne. Seega peab andmetöötleja alati eelnevalt hindama, kas andmete kogumine (sh näiteks aadressi andmete kogumine) on eesmärgi täitmiseks vältimatult vajalik või on võimalik piirduda vähemate andmetega. Näiteks kui e-poel on andmete kogumise õiguslikuks aluseks lepingu täitmine, siis on õigustatud küsida kliendilt andmeid, mis on hädavajalikud lepingu täitmiseks. Kaupa ei ole võimalik kliendile kohale toimetada, kui puuduvad tema kontaktandmed. Seda, milliseid kontaktandmeid täpsemalt esitada on vaja, sõltub konkreetsest kohaletoimetamise viisist. Kui e-poes on võimalus tellida kaup pakiautomaati, ei tohiks pood ostu vormistamiseks ostjalt kohustuslikus korras küsida elukohaandmeid nagu linn, tänav, majanumber. Samas on tarneaadress vajalik juhul, kui kasutatakse kullerteenust.

Soovitus e-poe pidajale on läbi mõelda, milliseid andmeid oma eesmärgi täitmiseks päriselt vajatakse, ning loobuda n-ö igaks juhuks andmete kogumisest.