Austatud lugejad! Mul on hea meel juhatada sisse meie järjekordne aastaraamat, mis heidab pilgu meie senisele tegevusele ja seab sihid tulevikuks. Andmekaitse ja privaatsuse teemad on juba mõnda aega olnud esiplaanil nii Eestis kui ka kogu maailmas, ja meie asutuse roll nende küsimuste lahendamisel on muutunud olulisemaks kui kunagi varem. Üha enam räägitakse mitte üksnes andmekaitsest, vaid põhiõiguste, või lausa inimõiguste kaitsest digitaalmaailmas. Seega on isikuandmete kaitse täna hoopis laiem kui see oli ehk kümnend tagasi.
Et minul inspektsiooni juhina on just alanud uus ametiaeg, on ehk paslik vaadata tulevikku ja markeerida ära teemad, mis minu jaoks seda organisatsiooni juhtides on olulised ja milliseid tegevusi veelgi tugevdama peaksime.
Nii nagu viimastel aastatel tähelepanelikumad ehk märganud on, oleme liikunud kaugemale inspektsiooni rollist, mis vabariigi valitsuse seaduse kohaselt on kitsalt järelevalveasutus. Sest kui vaadata meie isikuandmete kaitse üldmäärusest ehk IKÜMist tulenevaid ülesandeid ja eeldada, et need on n-ö tähtsuse järjekorras, siis üks esimesi on üldsuse teadlikkuse ja arusaamise suurendamine isikuandmete töötlemisel esinevatest ohtudest, kehtivatest reeglitest ja kaitsemeetmetest ning isikuandmete töötlemisega seotud õigustest – teisisõnu teadlikkuse kasvatamine. Seetõttu on minu jaoks järgneva viie aasta olulisemateks märksõnadeks teadlikkus, pädevus ja kompetentsus ning avatus ja koostöö.
Teadlikkus on kõige alus. Kahjuks on selge, et teadlikkus andmekaitse valdkonnas on endiselt madal mitte ainult ühiskonna liikmete, vaid ka andmetöötlejate, sealhulgas avaliku sektori tasandil. Riik peab olema eeskujuks, sest avalik sektor saab näidata, et andmekaitse pole pelgalt bürokraatlik kohustus, vaid oluline osa kaasaegsest ja läbipaistvastmvalitsemisest. Meie eesmärk on muuta seda hoiakut ja aidata mõista, et andmekaitsega arvestamine juurtasandil hoopis lihtsustab protsesse ja tagab usalduse. Eesti digiriik kui kaubamärk on tuntud mitmel kontinendil. Meie digiriigi põhiline alustala on aga just inimeste usaldus riigi ja e-teenuste vastu, millega paljud riigid kimpus on. Seetõttu on eriti oluline seda hoida.
Oleme viimaste aastatega juba oluliselt suurendanud oma nõustavat ja koolitavat rolli ning plaanime seda veelgi kasvatada. Oma sõnumi levitamiseks, aga ka abiks inimestele ja andmetöötlejatele on meil oma podcast Andmehääling. Lisaks anname välja kvartaalset uudiskirja. Kodulehe parendamine ja infomaterjali lihtne kättesaadavus ning selle arusaadavus on meile prioriteet.
Järgnevatel aastatel on meil erilises fookuses ettevõtjatele suunatud koolituste ja õppematerjalide loomine ning kindlasti teeme rohkem lühivideoid, et andmekaitsest arusaamist veelgi lihtsamaks, aga ka kättesaadavamaks teha. Muidugi ei saa ära unustada ka laste ja noorte harimise vajadust ning haridusasutuste koolitamise olulisust. Samuti paneme rõhku avalikule sektorile, sh kohalikele omavalitsustele, ning tervishoiusektorile, eriti nendele andmekaitsespetsialistidele, kelle rolli tähtsuse teadvustamine organisatsioonides ja pädevuse kasv on meie südameasi.
Kompetentsus ja pädevus on tugeva organisatsiooni alustala. Tagasi vaadates eelnevale viiele aastale, on meie meeskond pidanud toime tulema suurte väljakutsetega: alustuseks IKÜMi jõustumine, sellele jätkuks ülemaailmne pandeemia ning turvatunde kõikumalöömine seoses sõja algusega meie lähinaabruses, rääkimata üldisest konkurentsist tööturul. See kõik on näidanud, et meie järgmiste aastate suurim väljakutse on oma ekspertide
hoidmine ja arendamine. Meie eesmärk on luua (töö)keskkond, kus inimesed tunnevad end väärtustatuna, saavad areneda ja olulistesse otsustesse julgelt panustada.
Kes vähegi andmekaitse teemadel silma peal on hoidnud, teab, et trahvide määramine Eestis ei ole ootuspäraselt läinud. Üks olulisemaid eesmärke lähiaastatel ongi meil saavutada siseriiklikult õigusselgus, kas ja kuidas meie väärteomenetlus IKÜM-i trahve määrata võimaldab. Senised esimesed trahviotsused ja neile järgnenud kohtuasjad on toonud välja mitu väärteomenetluse kitsaskohta, milles selgust vajame. See ei ole oluline ainult meile, vaid kõigile turuosalistele, et IKÜM-i rakenduspraktika ettenähtav oleks. Selleks aga, et me jõuaks kohtupraktikani, mis selgust toob, on vaja esmalt julgeid menetlusotsuseid. Tehisintellektist siin abi ei ole. Menetlusi viivad läbi ja otsuseid teevad ikka inimesed. Selleks vajamegi kompetentset, aga ka väärtustatud ja hoitud ning püsivat meeskonda.
Meie roll on kasvada ja olla andmekaitse ning avaliku teabe valdkonnas kompetentsikeskus, kes on arvamusliider ja eestkõneleja. Meie järelevalvetegevus peab olema sihistatud ja kvaliteetne, reageerides ühiskonna ootustele. Selle saavutamiseks peame oma inimesi toetama, andma neile julgust ja teha olulisi otsuseid.
Koostöö ja avatus on väärtused, mis ühendavad nii meie sisemist kui ka välist tegevust. Meie organisatsioon olema koht, kus inimesed saavad avameelselt jagada nii muresid kui ka rõõme. Samas peame olema usaldusväärsed ja avatud partnerid teistele organisatsioonidele ja avalikkusele.
Peame edendama riigi tasandil diskussiooni teemadel nagu andmete kasutamise paindlikkus, avaliku teabe kättesaadavus ja isikuandmete kaitse julgeoleku kontekstis. Ukraina sõja valguses ei saa me mööda vaadata sellest, et andmete kaitse on ka julgeolekuküsimus. Mulle näib, et meil võib olla aeg küps selleks, et üle vaadata, milliseid andmeid ja kuidas me riigina oma inimeste kohta jagame. Mis aga veelgi olulisem – kas ja kuidas meie andmete kaitse tagatud on.
Minu eesmärk on arendada Andmekaitse Inspektsioonist organisatsioon, mis on koostööle avatud ja valmis vastama tänapäeva väljakutsetele. Ainult tugev ja ühtne organisatsioon suudab oma rolli ka tulevikus edukalt täita.
Lõpetuseks tahan rõhutada, et andmekaitse pole pelgalt reeglid ja protseduurid. See on oluline osa inimeste õiguste ja vabaduste kaitsmisest ning läbipaistva ja usaldusväärse ühiskonna loomise alusest. Täname teid usalduse ja senise koostöö eest ning kutsume teid üheskoos meie visiooni ellu viima.
- Kommenteerimiseks logi sisse või registreeru